donderdag 24 april 2014

Triolet

Twee weken geleden ben ik begonnen met de schrijfproeverij. Inmiddels hebben we al weer twee avonden achter de rug. Vanavond zal de derde avond plaats vinden, maar helaas kan ik daar vanavond niet bij aanwezig zijn.

De tweede avond stond net als de eerste avond in het teken van dichten. De tweede avond stond o.a. in het teken van de triolet.

Een triolet is een achtregelig refreindicht. Het is een dichtvorm die in de 13e eeuw is ontstaan in Frankrijk.

Opzet voor een triolet:
ABaAabAB

1
2
3
                                                4 is hetzelfde als de eerste regel
5
6
                                                          7 is hetzelfde als de eerste en vierde regel
                                                   8 is hetzelfde als de tweede regel


De opdracht was om een triolet over je naam te maken. Deze moesten we in tijdens de cursus schrijven. Thuis heeft mijn triolet een metamorfose ondergaan. Zie hieronder het resultaat.

"...
Sabrina Elisa Michaela Diana is mijn naam.
Maar zeg gerust Sabry, Sabrien, Sem, Sab of Sa.

Dat heb ik stiekem liever.
Sabrina Elisa Michaela Diana is mijn naam.
De eerste twee gekozen door mijn ouders,
de derde door mijn vader er stiekem achter geplakt.

Sabrina Elisa Michaela Diana is mijn naam.
Maar zeg gerust Sabry, Sabrien, Sem, Sab of Sa.
..."

"I'm Sabrina and I'm just trying to be me in this big world"

2 opmerkingen: