maandag 26 januari 2015

Toetanchamon

De meeste van jullie zullen het nieuws inmiddels al gelezen of gehoord hebben.
Het trieste nieuws over het gouden dodenmasker van Toetanchamon, dat hem wereldberoemd maakte.

Het masker is ernstig beschadigt geraakt, maar is inmiddels weer gerepareerd.
De kwaliteit van de van de reparatie is alleen erg slecht. Op verschillende websites heb ik gelezen dat het masker tijdens schoonmaakwerkzaamheden omver is gestoten. Hierbij is de "baard" van het masker afgebroken. Het masker is één van de grote publiekstrekkers in het grote museum van Caïro. Daarom was er grote haast bij het masker zo snel mogelijk te maken. Normaal gesproken zou er een restaurateur bij aan te pas komen, maar dat is in dit geval duidelijk niet gebeurd. De "baard" schijnt met een soort kunsthars terug te zijn geplakt aan het masker. Helaas is dit erg slecht uitgevoerd. Wat nog het ergste is is dat gezegd wordt dat de handeling onomkeerbaar is.

Zoals jullie op onderstaande foto kunnen zien is het materiaal wat gebruikt is duidelijk zichtbaar.

 

Alsof dit nog niet erg genoeg is, is er ook nog lijm op het masker terecht gekomen wat verwijderd is met een schraper, waardoor er krassen op het masker zijn gekomen.

Zonde! Zonde! Zonde!
Meer kan ik er niet van maken. Ik vind het heel erg triest dat dit gebeurd is.
Ergens hoop ik dat men in de toekomst er wat aan kan doen, want dit... dit kan gewoon niet.

Ik kan maar niet begrijpen hoe mensen, in een museum nog wel(!), zo om kunnen gaan met z'n schat, een stukje geschiedenis.



---------------------------------------------------------------

*Toegevoegd op 26 januari 2015*

Er is waarschijnlijk toch nog hoop voor het dodenmasker van Toetanchamon!

Dat werd 24 januari tijdens het late nieuws bekend gemaakt. Er is een Duitse expert die denkt het gouden masker te kunnen maken. Toen ik dat hoorde kon ik wel een gat in de lucht springen.
Hoe mooi zou het zijn als het deze man daadwerkelijk zal lukken?!

I'll be keeping my fingers crossed!


 

"I'm Sabrina and I'm just trying to be me in this big world"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten