donderdag 29 januari 2015

Girl Online

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer, dit keer met een view.
Waar de view over gaat? Over een boek dat ik zojuist gelezen heb.

Het boek heet Girl Online en is geschreven door Britse blogger (en Youtuber) Zoe Sugg. Het is haar eerste boek. In 2014 verscheen het boek al in Engeland, maar in Nederland is de Nederlandse vertaling van Girl Online sinds 23 januari 2015 te verkrijgen.

Via de Facebookpagina van Young Adult boeken heb ik een keer een foto van de kaft van Girl Online voorbij zien komen, maar meer deed ik er niet mee.

Laatst was ik bij de boeken aan het neuzen op Bol.com en liet mijn oog vallen op de Engelse versie van Girl Online. De kaft kwam mij enigszins bekend voor, maar ik kon het niet helemaal plaatsen.

Bij het lezen van de flaptekst (de tekst achterop het boek) werd ik nieuwsgierig. Al leek het een boek te zijn dat ik niet snel zou lezen (ik ben niet zo van de romannetjes, geef mij maar een boek met een flinke scheut fictie), besloot ik hem toch te bestellen.

De volgende dag lag het boek in de brievenbus. Ik bekeek het boek, maar werd niet getriggerd om er direct in te duiken. In de boekenkast er mee. Daar heeft het boek z'n vier a vijf dagen gelegen tot dat ik afgelopen dinsdagavond besloot dat het tijd was om te lezen. Er was niks op tv en ik kon niet slapen. Dus pakte ik Girl Online uit de kast. Nogmaals liet ik mijn ogen over de korte tekst op de achterkant van de kaft glijden.


"Penny heeft een geheim: onder de alias Girl Online blogt ze over schooldrama’s, jongens, haar rare, chaotische familie en de paniekaanvallen die ze sinds kort heeft.

Wanneer alles alleen maar slechter lijkt te gaan, stuurt haar familie haar naar New York. Daar ontmoet ze de knappe en gitaar tokkelende Noah. Penny wordt verliefd en natuurlijk houdt ze elke ontwikkeling bij op haar blog. Maar Noah heeft ook een geheim, een geheim dat Penny’s dekmantel in gevaar brengt. En erger nog: ook haar belangrijkste vriendschap komt hierdoor op het spel te staan"

Girl Online it is...
Bij het openslaan van het boek werd ik verrast. Begint het boek niet met Hoofdstuk 1, maar is daar het allereerste blogbericht dat hoofdpersoon Penny een jaar geleden plaatste. Na het blogbericht is daar het eerste hoofdstuk, dit speelt zich af in het heden.

Bij het lezen van het eerste hoofdstuk kwam ik er al snel achter dat dit een boek is wat ik normaal gesproken echt nooit (maar dan ook noooit) zou lezen. Het is namelijk geschreven in de ik-vorm (en daar houd ik gewoon niet van). Afgezien daarvan ontbreekt het aan de fictie wat ik normaal gesproken lees. Ondanks de ik-vorm en de ontbrekende paranormale dingen bleef ik doorlezen. Uiteindelijk moest ik het boek van mezelf weg leggen, er moest tenslotte geslapen worden... De volgende ochtend stond ik vroeg op en pakte Girl Online er meteen weer bij. Ik legde het boek tussendoor alleen neer om te eten.

Het boek is met humor en gevoel geschreven. Je leeft echt met Penny mee. Ik betrapte mezelf er regelmatig op dat ik zat te grijzen. Noah, die de perfecte jongen lijkt, doet je stralen. Hij pakt je in.

Net als je denkt door te hebben waar het verhaal naartoe gaat is er wel weer een twist. Het is een erg leuk boek en ik vind het dan ook erg jammer dat ik het boek uit heb. Ik hoop dat er in de toekomst een tweede deel zal verschijnen waarin we Penny verder zullen volgen. 

Afgezien dat ik op een tweede deel van Girl Online hoop lijkt het verhaal mij ideaal voor een verfilming ( I'll be keeping mt fingers crossed).

Ik denk dat jullie uit dit bericht wel kunnen opmaken dat ik dit boek zeer zeker aanraad.

Titel: Girl Online
Auteur: Zoe Sugg
Pagina's: 352 (ENG) / 312 (NL)
Uitgever: Penguin Books (ENG) / Van Goor (NL)


 


"I'm Sabrina and I'm just trying to be me in this big world"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten