maandag 23 februari 2015

Deep Blue & Rogue Wave

Hallo allemaal, daar ben ik weer.
Ook deze keer wil ik het met jullie over een boek hebben. Of kan ik beter boeken zeggen?

Ik weet niet meer precies hoe het gebeurde. Of ik een bericht voorbij heb zien komen op Facebook (of wellicht ergens anders). Het gaat om het boek Deep Blue uit de Waterfire Saga. Ik heb dit boek als e-book, in het Nederlands, aangeschaft. Toen ik begon met lezen had ik nog niet in de gaten dat het om serie zou gaan. Ondanks de grote woorden en de dikke 1 die voor op de kaft stonden.

Ik zal eerlijk zijn, de Nederlandse vertaling is mij vies tegen gevallen. Ik kan mij eerlijk gezegd ook niet meer heugen waarom ik voor de Nederlandse vertaling ben gegaan i.p.v. het origineel in het Engels. Afgezien van het feit dat de naam van de hoofdpersoon twee keer verkeerd gespeld is (Sara i.p.v. Sera), wat ik gewoon heel erg slordig vind staan, zijn er nog meer kleine (typ)foutjes in. Daar bovenop wordt het verhaal soms op een kinderlijke manier verteld. Erg jammer. En dan is daar nog het feit dat er constant (op verschillende manieren) gezegd wordt dat het verhaal zich onderwater afspeelt. Wat mij betreft overboden, want wees eerlijk heb jij ooit een zeemeermin (afgezien van Ariel) over het vaste land zien hupsen? Precies, dacht het niet...

Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig naar het vervolg van het verhaal. Want de verhaallijn is best interessant (en soms ook verwarrend).


"Diep in de oceaan leven de zeemeerminnen. Op de ochtend van haar verloving ontwaakt Serafina, een zeemeermin van de Middellandse Zee, met vreemde dromen in haar hoofd. Die voorspellen de terugkeer van een eeuwenoud kwaad.

Wanneer de pijl van een moordenaar Sera’s moeder vergiftigt, moet Sera op zoek naar het brein achter de moord om een oorlog te voorkomen. Geleid door haar schimmige dromen, zoekt Sera vijf andere zeemeerminheldinnen van de zes zeeën. Samen vormen zij een onverbrekelijke zusterband en ontdekken ze een samenzwering die het bestaan van hun wereld bedreigt"


Titel: Deep Blue
Auteur: Jennifer Donnelly
Pagina's:
278 (NL) / ??? (ENG)
Uitgeverij: Van Goor (NL) / Hachette Children's Group (ENG)
Gelezen soort boek: E-book.

Het tweede deel, dat blijkbaar afgelopen januari is uitgekomen, is nog niet vertaald. Deze heb ik in het Engels op mijn digitale boekenplank staan. (ik hoop zo dat deze fijner leest). En ergens merk ik ook dat ik wil dat met dit tweede deel het verhaal af is. Maar dat zal wel weer niet...

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Het tweede deel van de Waterfire Sage heet Rogue Wave.


"Six mermaids battle to save their hidden world. Serafina, Neela and four others have successfully escaped Captain Traho and his men after their hideout with the river witches was stormed. They must stop an ancient evil from escaping its icy prison by finding six talismans hidden by Serafina's ancestor hundreds of years before. With all the Mer nations looking for them and no clue where to start, will the mermaids find the talismans before the monster is released?"


Titel: Rogue Wave
Auteur: Jennifer Donnelly
Pagina's: 249 (ENG)
Uitgeverij: Hachette Children's Group (ENG)
Gelezen soort boek: E-book

Het tweede deel is mij ontzettend meegevallen.
In tegenstelling tot de Nederlandse vertaling van het eerste deel, word je in het Engelse boek niet continu met je neus op de feiten gedrukt dat het verhaal onderwater afspeelt. Op de één of andere manier was dit boek ook veel makkelijker te lezen dan het voorgaande deel.

Ik kan jullie vertellen dat dit tweede deel niet het laatste deel is. In oktober van dit jaar zal het derde deel uitkomen. Dus daar moet ik nog even op wachten. De titel van het derde boek uit deze serie is al wel bekend. Het boek zal Dark Tide heten. Er wordt zelfs gespeculeerd over een vierde deel. Zal dat vierde deel de laatste in de serie zijn?

"I'm Sabrina and I'm just trying to be me in this big world"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten