woensdag 11 februari 2015

Liefdesbrief, huiswerkopdracht(?)

Hallo allemaal,
Hier een kort bericht waarin ik even los ga over mijn huiswerkopdracht die ik volgende week moet inleveren. Tot vandaag had ik alleen de eerste drie stappen gelezen en dacht ik "Eitje, gaan we doen!". Ja, dat was tot een aantal minuten geleden. Nu is het "Dag eitje!". Hoe dat komt? Dat zal ik jullie vertellen.

Dit keer een huiswerkopdracht helemaal in het thema van komend weekend. Hoe leuk is dat :) Nee niet carnaval, maar Valentijnsdag! Maar ik zal jullie eerst even kort het eerste gedeelte van de opdracht uitleggen.



Voor het eerste deel van opdracht moet ik mensen in een openbare ruimte observeren. Mijn keuze viel op de bibliotheek. Gewapend met tablet, toetsenbord, schrijfblok, pen en fles water ging ik naar de bieb. Eerst liep ik wat rond, wie zag er interessant genoeg uit om te observeren? Hier en daar pakte ik een boek van de plank en probeerde zo onopvallend mogelijk om mij heen te kijken. Even kreeg ik het gevoel alsof ik een spion was, die bezig was met een belangrijke missie. Ik zorgde ervoor dat ik een paar dikke boeken had uitgekozen en nam plaats aan een tafel die mij goed overzicht over de bieb gaf. Ik stalde mijn spullen uit, legde de boeken open op tafel neer en deed net alsof ik opzoek was naar bepaalde informatie.

Aan de andere kant van de tafel zat een jongen. Boeken, schriften een flesje water en een potje kauwvitamines stonden voor hem op tafel. Hij zat te studeren, althans dat leek zo. Na enige observatie (en afluisteren) kwam ik er achter dat hij eigenlijk voor Frans moest leren maar een magazine aan het lezen was en dat hij de kauwvitamines als snoepgoed at. Ik geloof dat hij in een kwartier tijd wel vier of vijf van die kauwdingen had opgegeten. Naast de jongen bij mij aan tafel vielen nog meer mensen ten prooi aan mijn observatieopdracht.

Ik kan jullie vertellen dat ik dit heel spannend vond om te doen. Wat als iemand mij door had? Die zou mij vast een engerd hebben gevonden... Helaas ben ik niet tevreden met het resultaat en zullen mijn medepassagiers in de trein richting Den Helder vrijdag ten prooi vallen.

Afgezien van het feit dat ik mensen moet observeren om zo een personage te maken, moet ik nu ook "sampelen" (van drie personen uit mijn omgeving één personage maken).

(En hier komt dan eindelijk het gedeelte wat we aan het komende weekend kunnen koppelen ;)) Alsof bovenstaande (ja beide) al niet uitdagingen op zich zijn moet ik met één van de twee personages een liefdesbrief schrijven. De toon van de brief moet iets onthullen over de achtergrond en het karakter van mijn personage.

Just my luck...
Kaarten schrijven kan ik al voor geen meter. Zo probeer ieder jaar met kerst persoonlijke boodschappen op de kaarten te zetten. Ieder jaar weet ik hier niet in te slagen. Het zelfde geld voor verjaardagwensen, ik kom niet verder dan "Gefeliciteerd! Ik wens je een fijne dag!" of "Hiep hiep HOERA! Ik wens je een fijne dag". Gewoon een brief schrijven kan ik ook niet. Wat moet ik erin zetten? Ik heb werkenlijkwaar geen idee... En nu moet ik dan (namens mijn personage) een liefdesbrief schrijven. HOE DAN? Ik zit letterlijk met mijn handen in mijn haar. Bang voor een cliché of een afgezaagde brief.

Iemand tips? Want die zijn meer dan welkom!



"I'm Sabrina and I'm just trying to be me in this big world"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten