woensdag 5 november 2014

(B) Vitamines



In totaal zijn er 13 vitamines. We kennen ze allemaal wel. Vitamine A, B, C, D, E en K. Daar noem ik er inderdaad 6. Hoe dat zit?


Wisten jullie dat er 8 soorten vitamines B zijn? Ik niet, tenminste tot vandaag...
Mijn verwachting was dat als er een vitamine B12 is, de nummers 1 t/m 11 ook gebruikt worden. Mijn gedachte is hier niet zo gek toch? Maar niets is minder waar.

De 8 vitamines zijn:
Thiamine
Roboflavine
Niacine
Pantotheenzuur
Pyridoxine
Biotine
Foluimzuur
Cobalamine

Dat komt op het volgende neer:
Thiamine is vitamine B1. Roboflavine heet vitamine B2 en Niacine is B3.
Tot hier gaat alles heel logisch en je zou verwachten dat de volgende vitamine B4 zal zijn, toch? Helaas... We slaan 4 over en maken een sprongetje naar 5.

Pantotheenzuur is dus vitamine B5 en Pyridoxine is keurig B6.
B7 en 8? Dat zou logisch zijn, toch? Ik kan jullie vertellen dat die, net als 4, niet zullen volgen. We gaan nu namelijk een grote sprong maken. Naar welk getal? Dat zal ik jullie vertellen. Foluimzuur krijgt B11 en Cobalamine is de hekkensluiter met B12.

Waarom ze voor deze getallen gekozen hebben weet ik niet, maar er zal vast wel een logische verklaring voor zijn. Des al niet te min blijf ik het vreemd vinden dat wij geen vitamine B4, 7 en 8 kennen.

Nou hoor ik jullie hersenen kraken. Wat is er met Biotine gebeurd? Je zei nog geen paar alinea's eerder dat Biotine ook tot de B vitamines behoort. En dat klopt! Maar om het helemaal ingewikkeld te maken is er besloten om Biotine geen getal maar de naam vitamine H te geven!

Lang leve Google! Natuurlijk heb ik dit even opgezocht.
De letter H staat voor de functie van de vitamine. Biotine hebben we namelijk nodig voor de energievoorziening en voor een gezonde staat van Huid en Haar. Snappen jullie hem nu wel? Ik moet toegeven dat het ergens best een logische keuze is, al heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Ik begrijp dat ze hem zo hebben genoemd gezien de functie, maar ergens zegt er ook een stemmetje in mij:

"Waarom de letter H als het om een B vitamine gaat?!?!"






"I'm Sabrina and I'm just trying to be me in this big world"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten