zondag 16 november 2014

Detective Flack (is back)

Ja ja, detective Flack is back!!!

Eerder maakten jullie al kennis met detective Flack in Zaak 838 (juni 2014). Dat stukje heb ik toen geschreven voor de Creatief Schrijven cursus die ik toen volgde. Zoals jullie weten ben ik inmiddels druk bezig met een opleiding aan de Schrijversacademie. Voor de opdracht die ik moest maken moest ik een spannende scene, van 200 woorden, schrijven. In deze scene moest een detective in een keuken centraal staan.

Dit leek mij een mooie gelegenheid om Flack (en natuurlijk Stella) uit de kast te trekken. Al snel had ik wat op papier staan. Na wat geschrap en geschaaf was mijn stukje af. En inderdaad, het zijn iets meer dan 200 woorden geworden.

De geschreven tekst zat mij ergens niet helemaal lekker. Dus ik pakte gister ochtend mijn laptop er nog snel bij en schreef snel nog een tweede stukje. Ik besloot om beide teksten mee te nemen. In de trein kreeg ik ook over dat tweede stukje geen goed gevoel. De teksten werden met de andere studenten uitgewisseld. Iedereen kreeg van mij een velletje met twee kanten. Tot op het moment van voordragen wist ik niet welk stukje ik zou lezen. De eerste versie? Of toch de tweede? In een opwelling heb ik toen voor de eerste gekozen, wat achteraf de juiste keuze bleek te zijn.

Onder dit bericht vinden jullie beide versies. Versie twee heb ik inmiddels wat aangepast. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Wat vinden jullie zelf beter? Versie 1 of versie 2?

Ben je benieuwd naar het vorige avontuur van detective Flack?
Klik op de letter F om naar Zaak 838 te gaan: 
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Versie 1:

Detective Flack stopt zijn notitieblok in zijn binnenzak terwijl hij langs de openkeuken loopt. Twee van de drie ingangen zijn afgezet met lint. Als hij de keuken in loopt valt zijn oog meteen op een hoopje wit poeder wat op de werkbank, onder de pizzaovens, ligt. Flack trekt een latex handschoen aan en veegt er met zijn wijsvinger door. Hij steekt zijn vinger in de lucht. Met gefronste wenkbrauwen bestudeert het witte poeder. “Doe je voorzichtig met mijn plaats delict” klinkt de bekende vrouwenstem. “Onze plaats delict, Stell” corrigeert Flack. Hij kijkt op en ziet zijn collega gehurkt voor het fornuis zitten. Ze haalt een wattenstaafje door een rode substantie en druppelt er wat luminol op. Er gebeurt niks. Ze haalt er een nieuw wattenstaafje doorheen en ruikt er aan. “Als ik het niet dacht” zegt Stella zacht. Ze staat op en steekt haar hand uit naar Flack, “Ruik eens”. Flack pakt het wattenstaafje aan en haalt zijn neus op, “Tomatensaus? Is dit een grap?”. Stella lijkt haar aandacht alweer op wat anders gevestigd te hebben. Ze loopt naar een koellade en veegt met een wattenstaafje over de randen. Ze druppelt er wat vloeistof op en het kopje begint blauw op te lichten. Stella trekt de lade open en ziet een geklauwde hand liggen.



Versie 2:


Terwijl hij zijn notitieblok in zijn binnenzak stopt loopt detective Flack langs de openkeuken. Zijn ogen glijden over de stapels borden die aan beide kanten van de lange werkbank staan. In de open hangkasten erboven staan nog meer borden, schalen, bakken en kruiden. Onder één van die kasten staat een grote snijmachine. Flack loopt, langs de pizzaovens, de keuken in. Middenin de keuken staat een eiland. Boven dat eiland hangt een rek met messen en tangen. Zijn oog valt op de opscheplepels, die aan haken bij het fornuis hangen. Deze lepels schreeuwen om zijn aandacht. “Kijk eens wat we hier hebben” zegt hij zacht als hij een rode vlek op één van de opscheplepels ziet. Hij trekt latex handschoenen aan en pakt de lepel. Voordat Flack het weet kletteren alle opscheplepels op het fornuis. “Doe je voorzichtig met mijn plaats delict” klinkt de bekende vrouwenstem. “Onze plaats delict, Stell” corrigeert Flack terwijl hij de lepel in een zak stopt. Stella maakt een foto van de bende die Flack heeft aangericht en gaat daarna verder met haar onderzoek. Flack hangt de lepels één voor één terug. Zijn ogen worden groot als hij een vinger tussen de opscheplepels ziet liggen. “Stell…”




"I'm Sabrina and I'm just trying to be me in this big world"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten