maandag 9 maart 2015

Vlucht: MH370

Afgelopen zondag was het precies een jaar geleden dat vlucht MH370 van Malaysia Airlines van de aardbodem verdween. Tot op de dag van vandaag is het nog steeds een raadsel wat er met het vliegtuig en de 239 inzittende is gebeurd.

Omdat ik het nieuws rond MH370 met arendsogen heb gevolgd (en eigenlijk nog steeds volg), wil ik toch nog even stil staan bij 8 maart. 8 maart 2015, de dag dat het vliegtuig precies een jaar vermist is. 8 maart 2015 de dag van het tussenrapport.

Het tussenrapport werpt helaas geen nieuw licht op de vermissing van de Maleisische Boeing. Wel meldt het rapport dat de accu van één van de zenders waarmee de locatie van het toestel bepaald kon worden al meer dan een jaar over datum was. Dat heeft mogelijk de kans verkleind om signalen van het toestel op te vangen. Ook wordt er in het rapport weer gesproken over de ruim 220 kilo mogelijk brandgevaarlijke batterijen die het vliegtuig aan boord had. Die vracht kwam uit Penang in het noordwesten van Maleisië en is niet meer nagekeken op het vliegveld voor de lading aan boord ging. De lithium-batterijen waren volgens de voorschriften van de Internationale Burgervluchtorganisatie (ICAO) verpakt.



Eerder dit jaar, op donderdag 29 januari 2015, maakten de Maleisische autoriteiten bekend dat vermiste vlucht MH370 officieel is verongelukt, alle 239 inzittende zijn hierbij doodverklaard. Dit zorgde bij mij voor een kippenvel-moment (en dan niet op een goede manier). Ongelooflijk...

Na verschillende theorieën (een suïcidale piloot, kaping, het Amerikaanse legerbasis die het vliegtuig zou hebben neergehaald (en de volgende dag een grote schipcontainer zou hebben besteld), Chinese spionnen die informatie over Amerika door wilde spelen, zwarte gaten, Bermudadriehoek-taferelen, een theorie over de betrokkenheid van Vladimir Poetin, er zijn zelfs mensen die denken dat het Maleisische vliegtuig wat in Oekraïne werd neergehaald (inderdaad de MH17) het  verdwenen toestel van 7 maart 2014 is en zo zijn er nog veel meer theorieën) en zoektochten is er nog steeds geen spoor van het verdwenen toestel gevonden. Men denkt dat het vliegtuig ergens in de Stille Oceaan is neergestort. Echter zijn er nog steeds geen brokstukken van de vermiste Boeing 777 gevonden.

As we speak zijn drie schepen van een Nederlands bedrijf, al vanaf oktober 2014, de oceaan meter voor meter aan het uitkammen. Ik weet niet meer precies waar en wanneer ik het gehoord heb, maar het gebied wat ze nu mee bezig zijn zal ong. mei 2015 helemaal uitgekamd zijn. Mocht er tegen die tijd nog geen spoor van MH370 gevonden zijn, dan is het nog maar de vraag of andere delen van de zee uitgekamd zullen worden. Want hoelang ga je met deze zoektocht door?

Er zijn nu experts die beweren dat er nu niet op de juiste plek gezocht wordt naar de vermiste Boeing. Ze hebben op basis van de laatste signalen van het toestel en de vermoedelijke snelheid een nieuwe vluchtroute gesimuleerd. Deze route is gebaseerd op data die de laatste maand door Malaysia Airlines is vrijgegeven, nadat nabestaanden forse kritiek hadden geuit op het handelen van de vliegmaatschappij.

Of het vliegtuig überhaupt in het water is neergestort? Ik heb er zo mijn vraagtekens bij. Zouden ze dan niet inmiddels brokstukken hebben moeten vinden? Hetzelfde geldt voor een brand aan boord of een ontploffing boven zee. Ik heb gelezen dat de hitte die vrijkomt bij een ontploffing en/of brand wordt waargenomen door satellieten en hier was niks op te zien...

Toch blijf ik het bizar vinden dat z'n groot vliegtuig in deze wereld vol moderne technologie zo maar van de aardbodem kan verdwijnen. Zelf denk ik nog steeds dat er wat anders is gebeurd...

Ik hoop alleen dat er voor de nabestaanden toch wat gevonden gaat worden.
Dat ze meer duidelijkheid zullen krijgen.

(Bovengenoemde informatie heb ik van verschillende nieuwssites wereldwijd)



"I'm Sabrina and I'm just trying to be me in this big world"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten