donderdag 15 mei 2014

Eurovisie Songfestival; Door de jaren heen

Volgend jaar vindt de zestigste editie van het Eurovisie Songfestival plaats in Wenen, Oostenrijk. Door de jaren heen hebben we een hoop goede, minder goede en vreemde nummers en acts voorbij zien komen.

Ieder jaar rond het Songfestival luister in naar de nieuwe, maar ook oude, nummers.
Omdat ik het niet kon laten vinden jullie hieronder de nummers die de afgelopen jaren in mijn favorietenlijstje hebben gestaan. Natuurlijk in geheel willekeurige volgorde.


2012
2014

2013



Paula Seling & Ovi - Playing with Fire


Vier jaar geleden, in 2010, deden Paula en Ovi voor Romenië mee met het nummer "Playing with Fire". Zij eindigde dat jaar op de derde plaats. Tijdens hun optreden speelde zij een stuk op een dubbele piano en speelde zij met (schoten zij) vuur(ballen af).
Klik op de muzieknoot voor hun optreden: 


Paula Seling & Ovi - Miracle


Ik vond het een leuke verrassing toen ik zag dat dit jaar (2014) Paula en Ovi weer meededen voor Roemenië. Zij eindigde dit jaar op de twaalfde plaats. Ik vind hun optreden lang niet zo spectaculair als vier jaar geleden, maar ben wel weg van het nummer.  
Klik op de muzieknoot voor hun optreden

Raphael Gualazzi - Madness of Love



Na een afwezigheid van dertien jaar deed Italië in 2011 weer mee.
Raphael eindigde dat jaar op de tweede plaats!
Klik op de muzieknoot voor zijn optreden: 

GianLuca - Tomorrow


Malta stuurde in 2013 GianLuca naar het Songfestival. Dit nummer eindigde op de achtste plaats. Hier word je toch vrolijk van.
Klik op de muzieknoot voor de videoclip: 
Klik op de muzieknoot voor zijn optreden: 


Kállay Saunders - Running

De inzending van Hongarije is zeker één van mijn favoriete nummers van dit jaar (2014). Een nummer over kindermishandeling, een nummer met een boodschap. Het nummer behaalde de vijfde plaats.
Klik op de muzieknoot voor zijn optreden: 

Emmelie de Forest - Only Teardrops

De winnaar van 2013, Denemarken. In 2014 trad Emmelie met haar nieuwe nummer "Rainmaker" op bij het Eurovisie Songfestival. Eerst begon ze met "Only Teardrops" waarna het nummer over gaat naar haar nieuwe nummer. Het was dan wel geen inzending voor het Songfestival, maar ik moet hem wel even benoemen.
Klik op de muzieknoot voor haar optreden: 
Klik op de muzieknoot van het optreden van "Rainmaker"

Tom Dice - Me and my guitar

Dit nummer werd door ons buurland België in 2011 ingezonden. De jongen met zijn gitaar.
Dit nummer eindigde op de zesde plaats.
Klik op de muzieknoot voor zijn optreden: 


Robin Stjernberg - You


De winnaar van 2012, Zweden, zond in 2013 dit nummer in. Ik heb dit nummer meerdere keren moeten horen voordat ik het leuk begon vinden. Zweden eindigde dat jaar op de veertiende plaats.


Aysel and Arash - Always


In 2009 deed dit duo mee namens Azerbeidzjan. Ondanks dat hun optreden niet helemaal zuiver was eindigde dit tweetal toch op de derde plaats.
Klik op de muzieknoot voor hun optreden: 

Maja Keuc - No One


In 2011 werd Maja door Slovenië ingezonden. Zij eindigde dat jaar op de dertiende plaats.
Klik op de muzieknoot voor haar optreden: 


Nina Zilli - L'Amore E' Femmina (Out of Love)

In 2012 deed Italië weer mee. Met dit nummer eindigde ze helaas op de negende plaats.
Dit was in 2012 bij verre mijn favoriet. Na aanleiding van de clip had ik hoge verwachtingen van haar optreden. Ik had toch zeker een paar dansers verwacht. Helaas was dit niet het geval en is haar optreden niet zo sterk...
Klik op de muzieknoot voor haar optreden: 


Sakis Rouvas - This is Our Night


Dit was in 2009 de inzending van Griekenland. Dit nummer eindigde op de zevende plaats.
Klik op de muzieknoot voor het optreden: 


Blue - I Can


In 2011 stuurde Engeland de bekende Boyband, of kan ik beter Menband zeggen(?), Blue naar het Songfestival. Dit nummer behaalde de elfde plaats.
Klik op de muzieknoot voor de tweede videoclip: 
Klik op de muzieknoot voor hun optreden: 

Nick Brinck - Believe Again



Denemarken zond in 2009 dit nummer in. Het eindigde toen op de dertiende plaats.
Klik op de muzieknoot voor het optreden: 


Vukašin Brajić - Thunder and Lightning


Dit nummer werd in 2010 ingezonden door Bosnië en Herzegovina.
Het nummer eindigde op de zeventiende plaats.

Compact Disco - Sound of our Hearts 

De inzending van Hongarije in 2012. Dit nummer eindigde op de vierentwintigste plaats.
Klik op de muzieknoot voor het optreden:  

MagNa - We Could be the Same


MagNa deed in 2010 namens Turkije mee. Zij behaalde de tweede plaats.
Klik op de muzieknoot voor hun optreden: 

A Friend in London - New Tomorrow


De inzending van Denemarken in 2011. Die nummer stond vanaf het begin in mijn favorietenlijstje. Dit nummer behaalde de vijfde plaats.
Klik op de muzieknoot voor hun optreden: 


Krista Siegfrids - Marry Me


In 2013 stuurde Finland Krista naar het Songfestival. Dit nummer eindigde op de vierentwintigste plaats. Er was dat jaar commotie over het optreden van Finland, omdat de zangeres aan het einde van het nummer een kus gaf aan haar achtergrondzangeres. De kus was een statement, die in verschillende Europese landen voor opschudding zorgde.
Klik op de muzieknoot voor haar optreden: 


Kalomira - Secret Combination


Heb nu geen idee waarom, maar in 2008 vond ik de inzending van Griekenland geweldig.
Zij is dat jaar derde geworden.



2009

2011
2010















Dit waren mijn favorieten. Zoals jullie zien lopen de nummers gigantisch uit één. Ik ben ongetwijfeld nummers vergeten, maar ja er zijn dan ook een heleboel nummers in de afgelopen jaren voorbij gekomen. En het klopt inderdaad...er staan geen nummers van Nederland tussen. Maar natuurlijk vond ik Waylon en Ilse, The Common Linnets, dit jaar (2014) wel heel erg goed!

Wat zijn jullie favorieten nummers door de jaren heen?



"I'm Sabrina and I'm just trying to be me in this big world"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten