vrijdag 30 mei 2014

Strijd met Terzinen

Terzinen. Dat was de volgende opdracht van Creatief Schrijven cursus.

Een terzine (of terzet) is een gedicht of een strofe van een gedicht van drie regels. We spreken van een terzet als de drieregelige strofe onderdeel is van een sonnet.

Opzet voor een Terzine:
ABA-BCB-CDC enz.

Voorbeeld:
De eerste zinnen uit Dante's La Divina commedia in een vertaling van Ike Cialona en Peter Verstegen:

"...
Op 't midden van ons levenspad gekomen,                  A
Kwam ik bij zinnen in een donker woud,                    B
Want ik had de rechte weg niet genomen.                  A

Rondom mij dicht en doornig kreupelhout;                  B
Ik kan niet zeggen hoe het mij bezwaarde,                  C
Nu de herinnering mij weer benauwt:                         B

Een bitterheid die doodsnood evenaarde.                   C
Maar om het andere, het goede dat                             D
Ik ondervond, zeg ik wat ik ontwaarde.                       C

Ik weet niet hoe ik dit gebied betrad;                          D
de slaap had mij alle besef ontnomen,                         A of E ?
Toen ik de ware weg verlaten had.                              D
..."

De opdracht was om een drie terzinen te schrijven over een geheim. Ze hoefden niet te rijmen. Ook mochten we één terzine schrijven die uit drie strofes bestaat. Dan krijg je dus een: ABA-BCB-CDC.

Het is geen geheim dat dichten voor mij een hele uitdaging is. Al die regeltjes waar je je aan moet houden, das niks voor mij. Als ik moet dichten krijg je de meest simpele dingen. Bijv. "Sint zat te denken wat hij jou moest schenken..." of "zat - gat - lat - mat - vat...". Ja, ik heb mij allang bij het feit neergelegd dat ik geen dichter ben. Alsof de opdracht nog niet moeilijk genoeg was kregen we er ook een onderwerp bij. De terzine of terzinen moesten over geheimen gaan. Maar een uitdaging ga ik natuurlijk nooit uit de weg! Dus ik ging er voor zitten en liet de terzinen tot mij komen.

We hadden twee weken voor deze opdracht. Deze twee weken heb ik dan ook volop benut. 
Ik kwam er al snel achter dat mijn rijm in Nederlands echt bagger is, dus heb ik voor Engels gekozen. Nu kan ik jullie horen denken "Maar het hoefde toch niet te rijmen?". Dat klopt, maar terzinen rijmen officieel wel (AAA of ABA). Dus moesten mijn terzinen ook rijmen. Voor de geheimen heb ik eigen geheimen, maar ook geheimen van personages uit verhalen, die ik door de jaren heen heb geschreven, gebruikt.

Het begon een beetje stroef, maar langzaam maar zeker begonnen de terzinen uit mijn vingers op het papier te stromen. Uiteindelijk heb ik er ruim DERTIG geschreven!!! Ik heb ze een tijdje weggelegd. Mijn hoofd wat rust gegund, want op een gegeven moment lag ik in bed en was ik nog bezig met de terzinen. Na één avond had ik zelfs een muur voor memo's.

Twee weken gingen snel voorbij en toen ik mijn terzinen weer doornam kwam ik er eigenlijk achter dat ik er helemaal niet tevreden over was... (Dat ben ik eigenlijk nog steeds niet helemaal)

Ik heb vier (inderdaad 1 meer) terzinen uitgekozen en heb geprobeerd bijpassend foto's er bij te zoeken. Hiermee heb ik geprobeerd om mijn terzinen meer te laten spreken.


Foto: Lea Michele op de set van Glee
Van Lea's Twitter



Foto: Gevonden via Google
Foto: Dianna Agron - You, Me and Charlie
Van Dianna's Facebook
Foto: Gevonden via Google


















Natuurlijk heb ik ook geprobeerd terzinen in het Nederlands te schrijven. Dit was een hele strijd, maar ik heb er toch vier op papier weten te krijgen. Hiervoor heb ik ook voor deze terzinen eigen (oude) geheimen en geheimen van personages gebruikt. Ik heb zelfs iets gebruikt wat eigenlijk niet z'n geheim is. Inderdaad mijn enkel! Ook heb ik een terzine gemaakt die meer een knipoog is naar een Haiku die voor de eerste cursus Creatief Schrijven heb geschreven. Dit is de terzine die over de zee gaat.





Degenen die mij al langer kennen zullen waarschijnlijk zo mijn 'geheimen' er uit pikken, maar dat maakt niet uit. Ik vond het een leuke opdracht om te maken, het was een hele uitdaging. Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar welke terzine jij het leukst, mooist of grappigst vindt. Misschien is er wel een terzine die jou heel erg aanspreekt? Laat het me gerust weten, ik ben namelijk ERG benieuwd!  



"I'm Sabrina and I'm just trying to be me in this big world"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten